دخول



 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

  حفظ البيانات؟
  
الرئيسية
التسجيل
اتصل بنا
البحث
أخر المواضيع            goweto_bilobedلماذ فضل الله شهر رمضان عن باقى الشهورالسبت 28 يونيو 2014 - 4:47 من طرف soso            goweto_bilobedرمضاااااااااااااااان كريمالسبت 28 يونيو 2014 - 4:32 من طرف soso            goweto_bilobedالرد بالأغاني ؟؟؟؟؟ !!!!! أرجو التثبيت لو يستاهلالسبت 28 يونيو 2014 - 4:14 من طرف soso            goweto_bilobedحلل شخصية العضو اللي قيلك من الصورة الرمزية الإثنين 2 سبتمبر 2013 - 4:15 من طرف دموع الورد            goweto_bilobed لعبة الصراحــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه الإثنين 2 سبتمبر 2013 - 4:14 من طرف دموع الورد            goweto_bilobedشعورك ايه دلوقت ؟؟؟الإثنين 2 سبتمبر 2013 - 4:09 من طرف دموع الورد            goweto_bilobedاعصر مخك وحاول تجيب كلمة بدون نقطالإثنين 2 سبتمبر 2013 - 4:05 من طرف دموع الورد            goweto_bilobedإنتخاب أجمل اسم فى المنتدى ...........الإثنين 2 سبتمبر 2013 - 4:01 من طرف دموع الورد            goweto_bilobedأَتْقَنَ آلغِيَابْ .. وَأَنَا أَتْقَنْتْ الحَنِيِنْالسبت 10 أغسطس 2013 - 0:08 من طرف دموع الورد

شاطر | 
 

 التعارف والارتباط عن طريق النت

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: التعارف والارتباط عن طريق النت   الأحد 3 أكتوبر 2010 - 7:15


نداء الى جميع الاخوه فى منتدى المزاريطه فى موضوع محيرنى و محير ناس كتير غيرى

الموضوع باختصار هوا ايه رايكم فى الارتباط عن طريق النت:

لقد أصبح التعارف عن طريق الانترنت شيئا مألوفا فى كل المجتمعات

و أصبح من العادى أن يتبادل الولد والبنت

حديثى التعارف

الحديث فى شتى مجالات الحياة وقضاياها

و قد تتطور العلاقة بين الاثنين من الصداقة إلى الإعجاب

ثم إلى الحب أحيانا

و قد يكون الاثنان صادقين مع بعضهما البعض

و ربما يكونا كاذبين

وقد يكون أحدهما صادق و الآخر كاذب


فإذا كانا صادقين

ربما تتطور الأمور ويلتقيان

إذا سمحت الظروف بذلك

وقد يزداد كل منهما تعلقا بالآخر

فتبص تلاقي واحد يتكلم مع بنت علي النت او العكس ويقول انا معجب بالبنت دي

وهي تقول وانا معجبه بالولد دا وبعد كده يحصل الحب عن طريق النت وياخد رقمها وهي تاخد رقمه وبالساعات ياعيني علي التليفون

و قد تعرف هذه العلاقة طريقها إلى النور وممكن فعلا يحصل ارتباط

لكن بعد الارتباط مع الاسف ممكن تظهر حاجات فظيعه ياإما يكون نصاب او عنده حاله نفسيه مع العلم ان بيكون في ارتبطات من خلال النت ناجحه

فهل نستطيع ان نحب عن طريق الانترنت و هل اذا افترضنا انه فعلا بجد حسيت ان الانسانه ديه او الشخص ده هو او هي

حسو انهم متعلقين ببعض بجد او بيحبو بعض هل هذه العلاقه ممكن تكون يوم من الايام ثمره لزواج

ناجح ولا زى ما بنقول الى بيجى سهل بيتغير سهل و بينسوا هما الاثنين بعض بمجرد تغير مواعيد او ان معادهم معدش متناسب

مع بعض فبالتالى معدوش هيكلمو بعض تانى بسهوله و يعدى على الموضوع ده يوم أو اتنين

ومع الشعور بملل احيانا او افتقاد لشخص انت اتعودت عليه فى حياتك اليوميه و بعد اسبوعين لقاء تانى مع شخص اخر و تستمر الحياه......

ولاه من الممكن انهم فعلا يتقابلوا و يتفقوا و يكونوا فعلا حبيبين لقوا نفسهم عن طريق النت فى ظل الظروف السريعه

للمجتمع الى احنا عايشينه الان ( فالغايه تبرر الوسيله ) زى ما المثل بيقول فالنت دلوقتى

وسيلة العديد من الافراد الغير متاح لهم التعرف فى الحقيقه على الاخرين من الجنس الاخر فيسعون لمعرفه هذا العالم الغامض او العالم الذى بعد عنهم

بسبب بعدهم عن التعامل او انتهاء فتره الجامعه و خلاف ذلك من اسباب

وهنا يحضرنى سؤال هام

انت او انتي رايك ايه ورايك ايه في الارتباط عن طريق النت ؟؟؟

:هل تقبل الارتباط او الزواج من انسان تعرفت عليه عن طريق النت ؟؟؟

*** فايه رايكو فى الموضوع ده ولوحد عنده قصه حدثت بالفعل لشخص قريب منه ياريت يحكيها عشان الكل يستفيد

اشكركم وفى انتظار آرائكم و تعليقاتكو لانه فعلا موضوع محير وأكيد الكل هيستفيد منه



تحياتى



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
emy
مراقبة قسم المطبخ
مراقبة قسم المطبخ
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 28/09/2010

عدد المساهمات : 4835

لا يوجد

الكاتب المميز

mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الأحد 3 أكتوبر 2010 - 16:23

بصي ياسمر انا هتكلم عن نفسي انا اتعرفت علي واحد عن طريق النت وحبينا بعض بعد ماكنا اصدقاء بس وحياة ربنا كان من اجمل الشخصيات اللي اتعرفت عليها في عمري كله وهافضل اقول كدة طول عمري بس بجد الظروف مسمحتش اننا نرتبط وفي الاخر كل شئ نصيب وانا عمري ما هندم علي التعارف ده طول حياتي



توقيع العضو





ولآ زلتُ أبتسَم
دُونَ آنَ تكُونَ لإبتسآمتِي صِلّه بـِ آلعآلمَ آلمقتُول بدآخلِيْ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahbraveheart
مزاريطى مميز
مزاريطى مميز
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 23/09/2010

عدد المساهمات : 271

لا يوجد

mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الإثنين 4 أكتوبر 2010 - 4:34

نفس موضوع ايمى بالظبط
بس صراحه مش بيدوم وكان نفسى يدوم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الثلاثاء 5 أكتوبر 2010 - 14:52

ربنا يوفقكو يارب وتلاقو اللى يستاهلكو بجد

بس برده حرصو وخالو بالكو

تسلمولى ياقمرات بجد التوبيك نور بوجودكم



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
KaIaN
عمدة المزاريطة
عمدة المزاريطة
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 04/08/2010

عدد المساهمات : 3370

المشرف المميز لهذا الاسبوع

mms :


http://remiat.yoo7.com
مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الثلاثاء 5 أكتوبر 2010 - 17:50

عاشق : انا ياابلة انا ياابلة انا ياابلة

الابلة سوسو : اتفضل ياعاشق

عاشق : شكرا ياابلة سوسو انا هقول حاجه بسيطة بس ياريت الكل يركز فيها وهيشوفها مقنعة جدا اول حاجه المحترم فى النت محترم برا النت والى مش محترم فى النت مش محترم برده برا النت والى بوشين فى النت برا النت برده بوشين ايه علاقة دا بموضوعنا بقى هفهمك انا بشوف ان التعارف عن طريق النت والحب عن طريقة وسيلة عادية جدا زى اى وسيلة تانية ان كانت صدفة او شوفتها هو الحب بيبدأ فى البداية بأيه مش بأعجاب وبعد كدا الواحد بيحاول يكتشف اكتر الشخصية دى ولو عجبته بيحاول يتقرب منها بكل الطرق ولو معجبتوش بيبعد عنها كذلك النت الولد او البنت بيعجبوا بشخصية بعض من خلال الكلام بيحاولوا يتقربوا من بعض اكتر ودا بيكون فى فترة زمنية محددة الفترة دى بقى هى الى بتكشف ان كان الولد دا او البنت دى كويسة او مش كويسة طيب ماهو ممكن البنت تحب ولد من برا النت يكون قدامها حبيبتى وروحى ومفيش الا انتى وهو اصلا من وراها يعرف مليون ودى شوفتها بعينى كتير وممكن برده تحب واحد من الواقع ويكون صادق جدا وممكن تحب واحد من النت ويكون برده كذلك بوشين وممكن تحب واحد من النت وفعلا يكون صادق فأنا الى عايز اوصله انى بشوف كله واحد واهم حاجه ان كان الحب من على النت او عن اى طريقة ان الحب يكون فيه اخلاص من الطرفين ولو فى اخلاص من الطرفين لبعضهم ان شاء الله يدوم ويبقى مية مية اسف انى تطولت بس ارجو انى اكون افدتكم



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الأربعاء 6 أكتوبر 2010 - 11:55

هاتولى العصايه .... هتتمد على رجليك ياقمررررررررررررر هههههههههههههههههههه

ميرسى للرد المقنع ده .... وانا معاك النت وسيله من وسائل التعارف

وربنا قال وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفو

اهم مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا فــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــى الموضـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوع

الصدق والشفافيه بين الاتنين ...... ومين السبب فى الحب القلب ولا العين ؟؟

وباعدين مفيش حاجه اسمها طولت عليكو ده موضوع نقاش يعنى نقول كل اللى فى نفسنا

عشان كده هتتمد ههههههههههههههههه

ربنا يوفقنا جميعا ويصلحلنا الحال




توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
KaIaN
عمدة المزاريطة
عمدة المزاريطة
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 04/08/2010

عدد المساهمات : 3370

المشرف المميز لهذا الاسبوع

mms :


http://remiat.yoo7.com
مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الأربعاء 6 أكتوبر 2010 - 18:55

اى اى يارجلى والله ماهعملها تانى ياابلة سوسو اهئ اهئ اهئ :ثقص:



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   السبت 9 أكتوبر 2010 - 9:44

ههههههههههههههههه متعيطش خلاص

المهم متعملهاش تانى وتكون فهمت

ميرسى ياقمر



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed mico.
مزاريطى مجتهد
مزاريطى مجتهد
avatar


المزاج :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 21/09/2011

عدد المساهمات : 65

لا يوجد


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الأربعاء 28 سبتمبر 2011 - 23:01

انا رايى فى موضوع الارتباط عن طريق النت ان غلط جدا ومخاطرة كبيرة ازاى بنت تحط نفسها فى مخاطرة زى دى اساس الزواج القبول والقبول عمره ما يحصل الا عن طريق اللقاء بين الطرفين لان لما يكون الاشخاص ادام بعض الوضوع بيختلف تماما وبيكون اوضح
لكن عن طريق النت هيكون الانطباع بس من خلال الكلام اللى كل واحد بيكتبه للتانى ولا كان عن طريق الكام فدا برده غلط لان ساعتها البنت هتكون اعطت للولد حق مش من حقه اطلاقا
وبعدين انتى يا سوسو قولتى كلمه مهمه اوى (و قد تعرف هذه العلاقة طريقها إلى النور وممكن فعلا يحصل ارتباط) اذا ان اساس العلاقة دى مش فى النور طب ليه البنت اللى كرمها الاسلام والقران تحط نفسها فى الوضع دا وتعمل شيء اهلها لو عرفوه مش هيكونو مبسوطين
خلاصة رايي فى الموضوع دا هو ان العلاقة تبدا فى النور واللى عايز البنت يدخل البيت من بابه وياما يحص قبول ياما مايكنش فيه نصيب وساعتها البنت مش هتكون خسرت حاجة
واسف لو كنت طولت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed mico.
مزاريطى مجتهد
مزاريطى مجتهد
avatar


المزاج :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 21/09/2011

عدد المساهمات : 65

لا يوجد


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الخميس 29 سبتمبر 2011 - 2:04

على فكرة انا قلت راي بصراحة ربنا يستر بقى وماتمدش من سوسو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
KaIaN
عمدة المزاريطة
عمدة المزاريطة
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 04/08/2010

عدد المساهمات : 3370

المشرف المميز لهذا الاسبوع

mms :


http://remiat.yoo7.com
مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الخميس 29 سبتمبر 2011 - 6:04

ههههههههههههه لا متخفش يااحمد مش هتتمد لان هى مش موجودة الايام دى فى المنتدى ربنا يرجعها لينا بالسلامة انا بخالفك فى الرأى يااحمد لان انا اوك ممكن بدايتى فى النت تكون ببنت كمجرد تعارف وبعد كدا اوك بقابلها لو هى تقبلت ذلك وبشوفها وبتشوفنى انا مش شايف ان دى فيها حاجه بس الحاجه الى انا برفضها ان العلاقة تتطور لحب وهما لسة على النت ويطولوا على النت وميتقابلوش دا الى انا برفضه لان ازاى هيجبوا بعض من مجرد النت فاهمنى



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المهندسة
مراقبة قسم الاسلاميات
مراقبة قسم الاسلاميات
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 21/01/2011

عدد المساهمات : 716

لا يوجد

mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الخميس 29 سبتمبر 2011 - 6:30

موضوع محييييير لان الاراء كلها مقنعه
الفكرة كلها ان الوسيلة غير مقبوله بالنسبه للكبار وكده
يمكن احنا (الشباب يعنى) شيفينها انها عادى بس النت مهما كان مجرد عالم مش حقيقى
بس احنا اللى نقدر نحدد قبولنا للفكرة او لاء يعنى انا لو اتعرفت على شخصية
معينه مش صعب اعرف اللى قدامى ده شخصيته ايه من كلامه فانا مقتنعه ان التكنولوجيا
فى حياتنا فيها كللللللللللللللل الجوانب احنا اللى بنختار منها مش مجبرين على استعمال
او قبول السئ منها العيب مش فى الوسيله العيييييييييييب فى اللى بيستعملوها بشكل سئ
وبيكونو فكرة عنها انها سيئه الغلط فى نفوس الناس وبتختلف من شخص للتانى انه يفرق بعقلة
بين ايه غلط يبعد عنه وايه صح يعمله .... ولا اييييه ؟ غمزة1



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed mico.
مزاريطى مجتهد
مزاريطى مجتهد
avatar


المزاج :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 21/09/2011

عدد المساهمات : 65

لا يوجد


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الخميس 29 سبتمبر 2011 - 20:25

KaIaN كتب:
ههههههههههههه لا متخفش يااحمد مش هتتمد لان هى مش موجودة الايام دى فى المنتدى ربنا يرجعها لينا بالسلامة انا بخالفك فى الرأى يااحمد لان انا اوك ممكن بدايتى فى النت تكون ببنت كمجرد تعارف وبعد كدا اوك بقابلها لو هى تقبلت ذلك وبشوفها وبتشوفنى انا مش شايف ان دى فيها حاجه بس الحاجه الى انا برفضها ان العلاقة تتطور لحب وهما لسة على النت ويطولوا على النت وميتقابلوش دا الى انا برفضه لان ازاى هيجبوا بعض من مجرد النت فاهمنى

مانا عشان مقتنع جدا انهم مش معقول هيحبوا بعض من النت بقول تكون ليه البدايه اصلا من ع النت
انا رايى ان بما ان محدش بياخد الا نصيبه يبقى الامور تمشى فى النور من لحظة وبما يرضى الله والمفروض يا محمد ان احنا قبل مانشوف ايه المناسب فى مجتمعنا وايه اللى ممكن يرضى اباءنا نشوف الاول ايه اللى يرضى ربنا
صدقنى والله لو الناس اتعاملت كده ربنا هيكرمهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
KaIaN
عمدة المزاريطة
عمدة المزاريطة
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 04/08/2010

عدد المساهمات : 3370

المشرف المميز لهذا الاسبوع

mms :


http://remiat.yoo7.com
مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الخميس 29 سبتمبر 2011 - 20:40

انا عارف ياحمادة والله بس برده الواحد مش عارف قدره مقدرله ايه يعنى اديك مثال انت انسان فى منتدى اهه المنتدى دا بيجمع شباب وبنات كتير انت مثلا فى بنت من خلال مواضيعها وارائها وحوارتها وكلامها حسيت بانجزاب ليها حبيت تتعرف عليها اتعرفت كدا يعنى اول مقابلة بينكم فى النت بعدين لو ربنا اراد والنصيب جمع مابينكم بتبقى المقابلة التانية بره النت اكيد وفى النور برده هو دا الى انا اقصده انت مش عارف قدرك فين ولا ايه



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
حكاية روح
VIP
VIP
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 30/11/2010

عدد المساهمات : 353

لا يوجد

كبار الشخصيات

mms :


http://www.facebook.com/#!/pages/%D8%A7%D9%8A%D9%81%D9%88%D9%86-
مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الخميس 6 أكتوبر 2011 - 3:22

انا مع كلام محمد شيفاه مقنع جدا و كلام أحمد برده كويس لكن مش لدرجة الأقناع

لو عرفت تقنعنا برأيك يا احمد طبعا هيبقى احسن انا حاسة ان ورا كلامك في حاجه كويسة لكن مش وصالت لينا

و أهلا بيك في منتدانا معلش متأخره يا احمد مكسوف2
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed mico.
مزاريطى مجتهد
مزاريطى مجتهد
avatar


المزاج :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 21/09/2011

عدد المساهمات : 65

لا يوجد


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الخميس 6 أكتوبر 2011 - 22:07

حكاية روح كتب:
انا مع كلام محمد شيفاه مقنع جدا و كلام أحمد برده كويس لكن مش لدرجة الأقناع

لو عرفت تقنعنا برأيك يا احمد طبعا هيبقى احسن انا حاسة ان ورا كلامك في حاجه كويسة لكن مش وصالت لينا

و أهلا بيك في منتدانا معلش متأخره يا احمد مكسوف2

اهلا بيكى يا حكايه روح انا اسف معرفش اسمك الحقيقى

انا اقصد ان الارتباط لازم من اوله يكون فى شكل رسمى واسبابى فى كده (بس من غير ما حد يزعل منى )
اولا :البنت دى شى مصون وغالى فليه تدى الحق لولد غريب عنها انه يتكلم معها فى التليفون او النت مهما كان ادبه واخلاقه _تضمن منين ان الموضوع هيتم _وللعلم انا ولد واعرف الولاد بيفكروا ازاى البنت بتفضل عاليه فى عين الولد طول ماهى بتعزز نفسها والعكس صحيح

ثانيا: لو كان الحجة فى الارتباط انه افضل عشان البنت والولد بياخدوا فرصه يتعرفو على بعض فانا برد على النقطة دى وبقول ان دا مش سبب وفترة الخطوبه اتعملت عشان كده ولو الخطوبه اتفسخت مش هتبقى البنت خسرت حاجة لانها كانت ماشيه فى النور

ولما يتقال فلانه فسخت خطوبتها افضل الاف المرات من انه يتقال فلان وفلانه كانو مرتبطين وسابو بعض

ثالثا:فى الارتباط الولد بياخد حقوق مش حقوقه زى مثلا انه بيفرض على البنت عدم الخروج او عدم الكلام مع حد ويفضل يتحكم فيها ويؤمر وينهى وكده بتبقى البنت سلبت حق ابوها وادته للغريب مش للزوج

انا بشوف بنات بتتخنق من اخواتها الولاد لو حاولو يملو اوامرهم عليهم -يبقى من باب اولى انه مايجيش واحد غريب هو اللى يملى اوامره على البنت تحت اسم الارتباط

العلاقة اللى يكون ربنا راضي عنها هى الافضل والامثل ولو احنا تجنبنا الارتباط عشان نرضى الله ربنا هيجنبنا سوء الاختيار ان شاء الله (ومن يتق الله يجعل له مخرجا)
انا بعتذر عشان طولت عليكم لكن كنت حابب اتكلم بصراحة من غير ما حد يزعل منى اتمنى تكون وجهة نظري وصلت للجميع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
حكاية روح
VIP
VIP
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 30/11/2010

عدد المساهمات : 353

لا يوجد

كبار الشخصيات

mms :


http://www.facebook.com/#!/pages/%D8%A7%D9%8A%D9%81%D9%88%D9%86-
مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الجمعة 7 أكتوبر 2011 - 8:57

ahmed mico. كتب:
حكاية روح كتب:
انا مع كلام محمد شيفاه مقنع جدا و كلام أحمد برده كويس لكن مش لدرجة الأقناع

لو عرفت تقنعنا برأيك يا احمد طبعا هيبقى احسن انا حاسة ان ورا كلامك في حاجه كويسة لكن مش وصالت لينا

و أهلا بيك في منتدانا معلش متأخره يا احمد مكسوف2

اهلا بيكى يا حكايه روح انا اسف معرفش اسمك الحقيقى

انا اقصد ان الارتباط لازم من اوله يكون فى شكل رسمى واسبابى فى كده (بس من غير ما حد يزعل منى )
اولا :البنت دى شى مصون وغالى فليه تدى الحق لولد غريب عنها انه يتكلم معها فى التليفون او النت مهما كان ادبه واخلاقه _تضمن منين ان الموضوع هيتم _وللعلم انا ولد واعرف الولاد بيفكروا ازاى البنت بتفضل عاليه فى عين الولد طول ماهى بتعزز نفسها والعكس صحيح

ثانيا: لو كان الحجة فى الارتباط انه افضل عشان البنت والولد بياخدوا فرصه يتعرفو على بعض فانا برد على النقطة دى وبقول ان دا مش سبب وفترة الخطوبه اتعملت عشان كده ولو الخطوبه اتفسخت مش هتبقى البنت خسرت حاجة لانها كانت ماشيه فى النور

ولما يتقال فلانه فسخت خطوبتها افضل الاف المرات من انه يتقال فلان وفلانه كانو مرتبطين وسابو بعض

ثالثا:فى الارتباط الولد بياخد حقوق مش حقوقه زى مثلا انه بيفرض على البنت عدم الخروج او عدم الكلام مع حد ويفضل يتحكم فيها ويؤمر وينهى وكده بتبقى البنت سلبت حق ابوها وادته للغريب مش للزوج

انا بشوف بنات بتتخنق من اخواتها الولاد لو حاولو يملو اوامرهم عليهم -يبقى من باب اولى انه مايجيش واحد غريب هو اللى يملى اوامره على البنت تحت اسم الارتباط

العلاقة اللى يكون ربنا راضي عنها هى الافضل والامثل ولو احنا تجنبنا الارتباط عشان نرضى الله ربنا هيجنبنا سوء الاختيار ان شاء الله (ومن يتق الله يجعل له مخرجا)
انا بعتذر عشان طولت عليكم لكن كنت حابب اتكلم بصراحة من غير ما حد يزعل منى اتمنى تكون وجهة نظري وصلت للجميع



مرسي جدا ليك يا احمد أسمي(( نور)) على فكرة
و كلامك كله صح فعلا وعندك حق فيه
ومرسي جدا لردك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed mico.
مزاريطى مجتهد
مزاريطى مجتهد
avatar


المزاج :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 21/09/2011

عدد المساهمات : 65

لا يوجد


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الجمعة 7 أكتوبر 2011 - 19:38

حكاية روح كتب:
ahmed mico. كتب:
حكاية روح كتب:
انا مع كلام محمد شيفاه مقنع جدا و كلام أحمد برده كويس لكن مش لدرجة الأقناع

لو عرفت تقنعنا برأيك يا احمد طبعا هيبقى احسن انا حاسة ان ورا كلامك في حاجه كويسة لكن مش وصالت لينا

و أهلا بيك في منتدانا معلش متأخره يا احمد مكسوف2

اهلا بيكى يا حكايه روح انا اسف معرفش اسمك الحقيقى

انا اقصد ان الارتباط لازم من اوله يكون فى شكل رسمى واسبابى فى كده (بس من غير ما حد يزعل منى )
اولا :البنت دى شى مصون وغالى فليه تدى الحق لولد غريب عنها انه يتكلم معها فى التليفون او النت مهما كان ادبه واخلاقه _تضمن منين ان الموضوع هيتم _وللعلم انا ولد واعرف الولاد بيفكروا ازاى البنت بتفضل عاليه فى عين الولد طول ماهى بتعزز نفسها والعكس صحيح

ثانيا: لو كان الحجة فى الارتباط انه افضل عشان البنت والولد بياخدوا فرصه يتعرفو على بعض فانا برد على النقطة دى وبقول ان دا مش سبب وفترة الخطوبه اتعملت عشان كده ولو الخطوبه اتفسخت مش هتبقى البنت خسرت حاجة لانها كانت ماشيه فى النور

ولما يتقال فلانه فسخت خطوبتها افضل الاف المرات من انه يتقال فلان وفلانه كانو مرتبطين وسابو بعض

ثالثا:فى الارتباط الولد بياخد حقوق مش حقوقه زى مثلا انه بيفرض على البنت عدم الخروج او عدم الكلام مع حد ويفضل يتحكم فيها ويؤمر وينهى وكده بتبقى البنت سلبت حق ابوها وادته للغريب مش للزوج

انا بشوف بنات بتتخنق من اخواتها الولاد لو حاولو يملو اوامرهم عليهم -يبقى من باب اولى انه مايجيش واحد غريب هو اللى يملى اوامره على البنت تحت اسم الارتباط

العلاقة اللى يكون ربنا راضي عنها هى الافضل والامثل ولو احنا تجنبنا الارتباط عشان نرضى الله ربنا هيجنبنا سوء الاختيار ان شاء الله (ومن يتق الله يجعل له مخرجا)
انا بعتذر عشان طولت عليكم لكن كنت حابب اتكلم بصراحة من غير ما حد يزعل منى اتمنى تكون وجهة نظري وصلت للجميع



مرسي جدا ليك يا احمد أسمي(( نور)) على فكرة
و كلامك كله صح فعلا وعندك حق فيه
ومرسي جدا لردك

انا اللى بشكرك يا نور ومبسوط جدا بالتفاعل ومبسوط كمان عشان وجهة نظري وصلتلك

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
KaIaN
عمدة المزاريطة
عمدة المزاريطة
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 04/08/2010

عدد المساهمات : 3370

المشرف المميز لهذا الاسبوع

mms :


http://remiat.yoo7.com
مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   السبت 8 أكتوبر 2011 - 6:42

ردك مقنع يااحمد وربنا يوفق جميع البنات ويصونهم ويحفظهم يارب وربنا يرزقنا الزوجة الصالحة



توقيع العضو


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed mico.
مزاريطى مجتهد
مزاريطى مجتهد
avatar


المزاج :

الجنس : ذكر

تاريخ التسجيل : 21/09/2011

عدد المساهمات : 65

لا يوجد


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   السبت 8 أكتوبر 2011 - 23:44

KaIaN كتب:
ردك مقنع يااحمد وربنا يوفق جميع البنات ويصونهم ويحفظهم يارب وربنا يرزقنا الزوجة الصالحة

امين ان شاء الله ربنا يرزقك الزوجة الصالحة اللى تسعدك يا محمد واعرف دايما (ان تصدق الله يصدقك) يعنى اخلص النية فى الدعاء بالزوجة الصالحة وربنا هيكرمك بيها ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الجمعة 9 ديسمبر 2011 - 1:12

ahmed mico. كتب:
انا رايى فى موضوع الارتباط عن طريق النت ان غلط جدا ومخاطرة كبيرة ازاى بنت تحط نفسها فى مخاطرة زى دى اساس الزواج القبول والقبول عمره ما يحصل الا عن طريق اللقاء بين الطرفين لان لما يكون الاشخاص ادام بعض الوضوع بيختلف تماما وبيكون اوضح
لكن عن طريق النت هيكون الانطباع بس من خلال الكلام اللى كل واحد بيكتبه للتانى ولا كان عن طريق الكام فدا برده غلط لان ساعتها البنت هتكون اعطت للولد حق مش من حقه اطلاقا
وبعدين انتى يا سوسو قولتى كلمه مهمه اوى (و قد تعرف هذه العلاقة طريقها إلى النور وممكن فعلا يحصل ارتباط) اذا ان اساس العلاقة دى مش فى النور طب ليه البنت اللى كرمها الاسلام والقران تحط نفسها فى الوضع دا وتعمل شيء اهلها لو عرفوه مش هيكونو مبسوطين
خلاصة رايي فى الموضوع دا هو ان العلاقة تبدا فى النور واللى عايز البنت يدخل البيت من بابه وياما يحص قبول ياما مايكنش فيه نصيب وساعتها البنت مش هتكون خسرت حاجة
واسف لو كنت طولت


ههههههههههههههه متخفش

كلامك سليم ميه بالميه يااحمد ومقنع جدا بس مفيش حاجه بعيده عن ربنا وكله فى الاخر مسئلة قسمه ونصيب وتوفيق من ربنا

تمام كمان فى منه حقيقى بس نادر جدا والدليل نسمه

نسمه كانت عضوه معانا فى السايت وربنا كرمها اتعرفت على كريم من خلال النت وكان صادق معاها وربنا وفق بينهم واتجوزو بقالهم اكتر من سنه اهو

بس انا برضه ضد الفكره لانها مش مضمونه خالص وانا بحب الاصول اوى والطريق السليم لاننا فى مجتمع سورى مبيقدرش العلاقه دى او مش الكل بيعترف فيها كمان انا بعتبرها مجازفه مش مضمونه

عموما ربنا يوفقنا جميعا يارب

ميرسى يااحمد على المشاركه اسعدنى جدا مرورك الكريم


عدل سابقا من قبل soso في الجمعة 9 ديسمبر 2011 - 1:20 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الجمعة 9 ديسمبر 2011 - 1:14

KaIaN كتب:
ههههههههههههه لا متخفش يااحمد مش هتتمد لان هى مش موجودة الايام دى فى المنتدى ربنا يرجعها لينا بالسلامة انا بخالفك فى الرأى يااحمد لان انا اوك ممكن بدايتى فى النت تكون ببنت كمجرد تعارف وبعد كدا اوك بقابلها لو هى تقبلت ذلك وبشوفها وبتشوفنى انا مش شايف ان دى فيها حاجه بس الحاجه الى انا برفضها ان العلاقة تتطور لحب وهما لسة على النت ويطولوا على النت وميتقابلوش دا الى انا برفضه لان ازاى هيجبوا بعض من مجرد النت فاهمنى

انت حاله نادره ياحماده وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا يارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الجمعة 9 ديسمبر 2011 - 1:19

المهندسة كتب:
موضوع محييييير لان الاراء كلها مقنعه
الفكرة كلها ان الوسيلة غير مقبوله بالنسبه للكبار وكده
يمكن احنا (الشباب يعنى) شيفينها انها عادى بس النت مهما كان مجرد عالم مش حقيقى
بس احنا اللى نقدر نحدد قبولنا للفكرة او لاء يعنى انا لو اتعرفت على شخصية
معينه مش صعب اعرف اللى قدامى ده شخصيته ايه من كلامه فانا مقتنعه ان التكنولوجيا
فى حياتنا فيها كللللللللللللللل الجوانب احنا اللى بنختار منها مش مجبرين على استعمال
او قبول السئ منها العيب مش فى الوسيله العيييييييييييب فى اللى بيستعملوها بشكل سئ
وبيكونو فكرة عنها انها سيئه الغلط فى نفوس الناس وبتختلف من شخص للتانى انه يفرق بعقلة
بين ايه غلط يبعد عنه وايه صح يعمله .... ولا اييييه ؟ غمزة1

يا ءايه فى النهايه انتى بتكلمى حد من ورى شاشه مش عارفه بيعمل ايه ولا ان كان حقيقه ولا كدب

الشباب اللى زينا ممكن يكونو شايفنها انها حاجه عاديه بس حتى لو بجد هتقولى لابوكى ايه عرفته من النت

ولا هتبدؤها كدب من الاول فى الاول وفى الاخر هتكونى اتعلقنى بصوره وايميل ؟

فى النهايه ده اختلاف فى وجهات النظر .....

ميرسى يايويو على اهتمامك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
soso
ادارية
ادارية
avatar


المزاج :

الجنسية :

الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 25/09/2010

عدد المساهمات : 1815

المشرفة المميزة لهذا الاسبوع



mms :


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الجمعة 9 ديسمبر 2011 - 1:26

حكاية روح كتب:
انا مع كلام محمد شيفاه مقنع جدا و كلام أحمد برده كويس لكن مش لدرجة الأقناع

لو عرفت تقنعنا برأيك يا احمد طبعا هيبقى احسن انا حاسة ان ورا كلامك في حاجه كويسة لكن مش وصالت لينا

و أهلا بيك في منتدانا معلش متأخره يا احمد مكسوف2

ازيك يانور اخبارك ايه وحشتينى ياقمر

يانور كل واحد ودماغه باه وطريقة تفكيره فى ناس تقبل كده وناس لاء

المهم احنا عايزين ايه المشكله ان فى شباب من الجنسين بيتعمدو يعملو ده لمجرد التسليه وهما اللى بيتعبو فى الاخر

وتقلب معاهم بجد طيب وليه وفى ناس يقولو ليه من قلة البنات راح ياخد من النت انا بعتبر النت ده ظالم لانه بيظلم ناس كتير معاه

لان السيئه هى اللى بتعم

مضره امشى باه وللحديث بقيه ان شاء الله

ميرسى لاهتمامك يانور نورتى التوبيك ياقمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
lylo w bas
مزاريطى مجتهد
مزاريطى مجتهد
avatar


الجنس : انثى

تاريخ التسجيل : 24/08/2011

عدد المساهمات : 42

لا يوجد


مُساهمةموضوع: رد: التعارف والارتباط عن طريق النت   الجمعة 9 ديسمبر 2011 - 2:51

انا مع كلام احمد جداااااااااااااااا وموافقه عليه خالص لانه فعلا مظبوط وده نفس راى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

التعارف والارتباط عن طريق النت

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: قسم المنتدى العام :: اختلاف الرأى-